Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sprogarbejde i Isbjørnen

Sprogindsatser i Isbjørnen 2022

Målet for vores sprogindsats er arbejdet med sprog og kommunikation igennem hele dagen. Den sprogstimulering som foregår gennem hele dagen, er yderst vigtigt, da det verbale sprog samt den nonverbale kommunikation er med til at skabe børnenes identitet og udtrykke deres behov og ønsker.

Vi har i hele 2022 samt første halvår af 2023 øget fokus på diverse sprogindsatser både i vores klynge og hele i Isbjørnen.

Her i Isbjørnen arbejder vi med udgangspunkt metoderne fra ”Sammen om sprog”, som blev indført i foråret 2019 i hele byområde VVK.  Grundtanken i ”Sammen Om Sprog” er at sprog udvikler sig, når børn er i samspil med andre og baserer sig på resultater fra ”The Hanen project”, som er et sprogforskningsprojekt fra Canada. Særligt er der fokus på en række strategier, som den voksne skal bruge for at stimulere børns lyst til at sige mere og dermed øve sig på sproget.   

Den voksne er den mest sprogkompetente samtalepartner, derfor arbejder vi med følgende: Holder udkig (U), lytter (L) og giver tid (G) – de så kaldte UGLe strategier.

Derudover, så forsætter vi det målrettede arbejde med at sprog vurdere børnene. Først gang børnene bliver sprogvurderet, er i vuggestuen, når barnet er omkring 2, 10 år.

I børnehaven bliver nogle børn genvurderet, når de er 4 år, hvis der er behov for dette og alle børn bliver sprogvurderet igen, når de er 5 år – denne sker blandt andet i forbindelse med det skoleforberedende arbejde.

Grundlaget for og målet med sprogvurderingerne er at få data der kan understøtte den pædagogiske planlægning og udførelse af de sprogunderstøttende indsatser, både for det enkelte barn og for den samlede børnegruppe.

Vi har løbende – og vil have over hele året – vores sprogindsatser på som punkt på vores personalemøder, teammøder mv. Her er indsatsen og fokus, både på en fælles kompetenceudvikling samt på planlægningen af indsatserne i hverdagen.

Vi har opstartet et sprognetværk, både internt i isbjørnen, samt i klyngen – disse sprognetværk er en del af et by dækkende tiltag, som startede i 2021.

Københavns kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning en investeringscase i sprog, her er der fokus på at opkvalificere det sprogpædagogiske arbejde i kommunen. Med udgangspunkt i en sprogpædagogisk kapacitetsopbygning, er det overordnede formål at alle børn får de bedste rammer for deres sproglige udvikling. Indsatsen betyder at der er blevet stillet krav om, at alle klynger og netværk skal have en organisering omkring sprogarbejdet og arbejde ud fra et fælles fagligt afsæt.

Helt konkret er der ambitioner om at:

Inden udgangen af 2023 har klynger og netværk opbygget robuste organisationer med kapacitet og kompetencer til at varetage udviklingen af gode sproglige læringsmiljøer

Hovedparten af kommunes dagtilbud har et kvalificeret sprogligt læringsmiljø i sprogligt tilsyn inden udgangen af 2023

Antallet af børn i 0.klasse som scorer under 15% reduceres fra 16% til 11% i sprogvurderinger inden udgangen af 2023

Vores lokale sprognetværk

Sprognetværket her i Isbjørnen består af 7 pædagoger, samt en ledelsesrepræsentant.  Derudover har vi også en pædagog i Klyngens sprognetværk.

Klyngens sprognetværk mødes fem gange om året og vores eget sprognetværk, mødes ca. hver 3 uge. Det er blandet andet husets eget sprognetværk som har udarbejdet den overordnede SMTTE for vores sproglige indsatser. Se bilag.

Alle disse indsatser skal til sammen bidrage til at opbygge og vedligeholde kompetencer til at udvikle det gode sproglige læringsmiljø i den pædagogiske hverdagspraksis.

Bilag

SMTTE-model

Tema: Sprogindsats i Isbjørnen 2022

Sammenhæng

Hvorfor vil vi arbejde med dette tema?

 

 

 

 

 

 

Vi vil øge fokus på sprog og kommunikation igennem hele dagen. Sprogstimulering som foregår gennem hele dagen, er yderst vigtigt, da det verbale sprog samt den nonverbale kommunikation er med til at skabe børnenes identitet og udtrykke deres behov og ønsker.

Vores erfaring og tilsyn viser, at det især på legepladsen at vi skal have en skærpet opmærksomhed på vores sproglige udsatte børn. Ydermere vil vi også have ekstra fokus på den sproglige opmærksomhed i vores hverdags rutiner og situationer, så som for eksempel frokosten, ved bleskift o. lign

Vores vision er nærværende voksne som giver alle børn deltagelsesmuligheder i leg, samtale og aktiviteter

Mål

Hvad vil vi gerne opnå?

 

 

 

 

 

 

Målet er, at de sprogligt udsatte børn inkluderes og får større deltagelses muligheder og derved bedre mulighed for at udvikle deres sprog bl. a. gennem:

  • Vi arbejder i små grupper
  • De voksne er nærværende og sprogligt aktive i legen og benytter sprogstrategier (UGLe)
  • Alle medarbejdere har kendskab til, viden om og bruger legeark i dagligdagen
  • Vi vil have en tidligere viden om barnets eventuelle sproglige udfordringer, så også vuggestuen får en større kvalitativ datamængde at planlægge det sproglige arbejde ud fra
  • Sprognetværket har fokus på den røde tråd i huset og de sproglige indsatser.
  • Sprognetværket opsamler viden fra hele huset og fra klyngen, som kan bidrage til og understøtter en løbende evaluering, så vi derved kan justere og målrette de sproglige indsatser efter børnegrupperne
  • Skabe mere visuelle lærings- og legezoner

 

Tiltag

Hvilke handlinger/aktiviteter skal

sættes i gang?

 

 

 

 

 

Alle medarbejdere skal arbejde med legeark, som skal understøtte de voksne i de forskellige legezoner

Alle stuer vælger nogle børn, som har brug for en særlig sproglig indsats som der skal være fokus på – i børnehave skal der være yderligere være fokus på brug af legeark på legepladsen i middagsstunden

Vi vil fortsætte med at arbejde med metoderne i ”sammen om sprog”

Vi skal forsætte det målrettede arbejde med at sprogvurdere og dernæst planlægge og udføre den rette sprogindsats for alle børn i isbjørnen

Vuggestuen sprogvurderer alle 2.9-årige inden de starter i børnehave

Kompetenceudvikling og sidemandsoplæring af alle medarbejdere i:

  • UGLe strategier
  • Lege ark
  • Sprogvurderinger
  • Dialogisk læsning

Igangsætte Isbjørnens eget sprognetværk og klyngenetværk, som skal skabe sammenhænge og systematik på tværs i huset.

Oprette dialogisk læsning bibliotek; et for børnehaven og for hver af vuggestue afd.

Brug af piktogrammer til understøttelse af samtalen med barnet/børnegruppen

Tegn

Hvordan kan vi se/høre, at vi er på

vej mod målet?

 

 

 

 

 

 

 

  • Vi ser, at især de mest sproglige udsatte børn er mere deltagende i legen - for børnehaven vedkommende gælder dette især på legepladsen
  • Vi ser børn der udvider, og mere bruger deres kommunikative kompetencer
  • Vi ser, at de voksne er mere i børnehøjde og bruger legearkene
  • At legearkene er en fast del af hverdagen og at børnene også selv henviser til disse
  • Vi bruger dialogiske læsning som en fast del af hverdagen
  • De voksne bevidst planlægger leg ud fra børnegruppens sammensætning og de enkeltes børns sproglige deltagelse niveau
  • At sprogvurderingsdata bliver brugt i den pædagogiske planlægning i hele huset

 

Evaluering

Nåede vi vores mål?

Hvorfor/hvorfor ikke?

 

 

Vi evaluerer løbende på alle sprognetværks møder, samt på udvalgte tirsdagsmøder hen over året