Forældresamarbejde

I Isbjørnen er vi optaget af at have et godt og tæt forældresamarbejde. Vi prioriterer den tætte, gensidige og daglige dialog i hverdagen, og det er vigtigt, at I føler jer trygge ved at komme til os med stort som småt. Ved aflevering lægger vi vægt på, at børn og forældre mødes af et nærværende og imødekommende personale, hvor er plads og ro til at aflevere vigtige beskeder. På samme måde prioriterer vi, at personalet får sagt farvel til barnet ved afhentning, og at der eventuelt bliver givet en anekdote fra dagen med hjem.

Aula

Aula er vores primære kommunikationskanal og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi deler billeder og historier fra hverdagen i Isbjørnen, så I kan følge med i, hvad jeres børn laver og tale med om det derhjemme. Det er vigtigt for os, at I som forælder er orienteret om jeres barns dag og de aktiviteter, vi har i Isbjørnen, og derfor sender stuerne systematisk nyhedsbreve ud, hvor de fortæller om det pædagogiske arbejde og hvilke temaer og fokusområder, de arbejder med. Det kan også være information om særlige sange eller lege, som børnene er optaget af i øjeblikket. På den måde har I mulighed for at understøtte børnenes udvikling og læring derhjemme.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue og børnehave, har vi forskellige samtaler om jeres barns trivsel og udvikling. Inden vuggestue- og børnehavestart tilbyder vi en opstartssamtale, ligesom vi tilbyder en overgangssamtale, når jeres barn skal starte i børnehave, hvor vi taler om, hvordan vi sammen kan få gjort jeres barn klar til overgangen.

Derudover tilbyder vi samtaler, når barnet fylder to og fire år, ligesom vi tilbyder en samtale, når barnet fylder 5 år og snart skal starte i skole.

Vi er altid tilgængelige for en snak, og du er til enhver tid velkommen til at bede om en samtale med de ansatte på dit barns stue. Ligesom vi naturligvis også tager initiativ til en snak med dig, hvis vi har spørgsmål eller bekymringer omkring dit barn.

Vi har forældremøde i efteråret. Forældremødet er fælles for hele huset. Hen over året holder vi desuden forældrekaffe på stuerne, hvor der er mulighed for at møde og tale med de andre forældre samt personalet.

Forældreråd

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Isbjørnen. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Isbjørnen og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.