Overgang fra vuggestue til børnehave
Når vuggestuebørnene nærmere sig 2 år og 10 måneder, skal de begynde i børnehave. Forud for dette holder vi en overflytningssamtale med jer og en pædagog fra vuggestuen og en fra børnehaven. Formålet er at skabe størst muligt faglig kontinuitet og overdragelse af viden i overgangen.
Cirka en måned inden børnehavestart tager vuggestuen på besøg i børnehaven, hvor børnene er med i de pædagogiske aktiviteter. Nogle gange kommer en voksen fra børnehaven også på besøg i vuggestuen. Skal barnet starte i Frihedslyst er det ligeledes målet, at det kommer på besøg i udflytteren sammen med nogle børn og en voksen fra vuggestuen forud for opstart.
Så vidt det er muligt, forsøger vi at flytte barnet sammen med en vuggestueven.
Overgang fra børnehave til skole
Hvert år danner vi nogle skolegrupper af de børn, der skal begynde i skole det kommende år. I starten mødes skolegrupperne på tværs i de enkelte teams med faste aktiviteter og forløb, men når vi nærmer os foråret mødes alle skolegrupperne fast en gang om ugen. Det kan for eksempel være til rollespil, bålmad eller skolebesøg.
I skolegruppen arbejder vi med at give børnene de bedste forudsætninger for at starte i skole og KKFO samt med at give dem et kendskab til den nye hverdag, der venter.
I Isbjørnen har vi valgt at samle de største børn i det, som vi kalder "bamseskolen". Vi oplever at børnene har stor glæde ved at mødes i Bamseskolen. De er meget motiverede og deltager med glæde i de aktiviteter, vi præsenterer dem for. I Bamseskolen har vi fokus på de sociale relationer, selvstændighed, selvhjulpenhed samt trafiksikkerhed. Børnene skal kunne modtage en kollektiv besked, selv tage overtøj på, sidde på sin stol og lytte, byde ind med input og besidde evnen i større eller mindre grad til at aflæse kropssprog og være en god kammerat.
Derudover arbejder vi med social tænkning, som består af en bogserie: ”Vi tænker”, der er det første materiale på dansk, der er målrettet børnehaver og indskolingen med det formål at lære børnene sociale kompetencer. Gennem historier og konkrete aktiviteter får børnene forudsætningerne for at forstå kropslige, sociale, følelsesmæssige og andre ikke-verbale koder.
Vi har Stærkt Samarbejde med Valby Skole, men besøger også andre skoler i området forud for skolestart.