Traditioner

I løbet af året har vi forskellige højtider og traditioner, som vi genbesøger for at gøre noget særligt ud af hverdagen.

Fastelavn

I ugerne op til fastelavn laver vi fastelavnspynt og synger fastelavnssange. Vi slår katten af tønden stuevis, og de børn, der har lyst, kan komme udklædte. Om eftermiddagen spiser vi fastelavnsboller.

Påske og spire-uger

I foråret arbejder hele huset med spire-uger. Her forspirer vi og sår blomster og grøntsager, og når vejret er til det, så planter vi ud på vores legepladser.

I ugerne op til påske laver vi påskepynt på stuerne. Vi holder også vores meget populære påskefrokost sidst i april, hvor køkkenet laver en ualmindelig lækker menu. Og så kigger påskeharen også forbi og gemmer æg på legepladsen.

Sommerfest

I løbet af juni holder vi sommerfest, hvor forældrene inviteres til en festlig dag, hvor man kan hygge sig i institutionen og prøve de forskellige boder. Forældrene medbringer
hver især en ret til bufféen i eget team. Vores udflytterbørnehave afholder deres sommerfest i Frihedslyst.

Isbjørnens fødselsdag

Den 8. oktober har Isbjørnen fødselsdag, og vi fejrer huset og fællesskabet. Vi hejser flaget og synger fødselsdagssang om formiddagen, og køkkenet serverer kanelsnurrer om
eftermiddagen med masser af små flag.

Lysfest

I slutningen af oktober pynter vi op med græskar og tænder lys og spiser græskarsuppe.

Jul

I hele december julehygger vi på stuerne, synger julesange, klippe-klistre og alt andet, der hører julen til. Vi holder vores egen børnejulefrokost, hvor vores køkkener laver en lækker menu til os, og vi pynter festlige borde. Vores kommende skolebørn går Lucia-optog rundt i hele institutionen, hvor forældre til skolebørn er velkomne til at være med.

I løbet af december afholder alle stuer forældrekaffe med juleklip og æbleskiver på stuen.